میدان رقص در مدرسه طراحی!!

در مدرسه طراحی استنفورد، کلاس از بازی تا خلاقیت یا کلاس، بازی یکی از واحدهای درسی طراحی محسوب می شود که دانشجویان می آموزند که چگونه بازی را در زندگی روزانه خود دخیل کنند تا از این طریق خلاقیت را در خود پرورش بدهند.بازی یک حالت طبیعی رفتار هر موجود زنده ایست که تحرک ،شادی و مشارکت با دیگران را در یک فضای باز و بزرگ در بر دارد. مدرسه استنفورد یک فضای ایده آل برای بازی را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. دانشجویان می توانند برقصند، تحرک داشته باشند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که قسمت اصلی بازی محسوب می شود.

كلاس بازي در دوره تحصيلي دانشجويان :

كلاس بازي توسط برندان بويل از شركت IDEO و استاد علوم اعصاب و روان دانشگاه استنفورد واستوارت برون از موسسه ملي بازي و مت ساليوان از دانشگاه استفورد ، فارغ التحصيل برنامه ريزي طراحي تدريس مي شود .

براي اجراي درست تفكر طراحي، كلاس بازي با مشاركت دانشجويان تمام رشته ها از فلسفه تا مهندسي برق و تا تجارت تشكيل مي شود . اين تركيب ازرشته هاي مختلف بهترين راه براي تحريك نوآوري و خلاقيت است.

سرگرمي و بازي :

در تمرينات كلاس بازي مدرسه استفورد، دانشجويان آموزش مي بينند كه چگونه با منابع محدود ، مدلسازي سريع را به خوبي به پايان برسانند. در اين كلاس تيمهاي دانشجويان وسيله اي را براي حمل و نقل يك توپ در طول يك خط طراحي مي كنند كه در اين وسيله دانشجويان ممكن است از اشيايي مانند بازي DOH يا توپ پينگ پنگ و يك دسته كارت بازي يا بالون و نخ براي مدلسازي آن استفاده كنند.

مدرسه طراحي استفورد ، فضايي را براي يادگيري مشاركتي در اختيار تيمها قرار مي دهد تا با يكديگر به اشتراك ايده ها و اجراي سريع و طنزگونه ايده هاي خود بپردازند و پس از آن بازخورد و پيشنهادات ديگر تيم ها و دانشجويان را شاهد باشند. منابع و امكانات مدرسه طراحي استفورد مانند آزمايشگاه نمونه سازي و مركز كامپيوتر دانشجويان را به لمس ايده ي مفهومي خود نزديكتر مي كنند تا آنها تماماً با ايده ي خود ارتباط فيزيكي و احساس برقرار كنند.

اجرای تئاتر :

مدرسه طراحی استنفورد با ایجاد فضاهایی برای مشارکت دانشجویان و فراهم کردن محیطی آرام و امن مکانی ایده آل را برای طراحان فراهم کرده تا به تولید و اجرای ایده های ناب خود بپردازند.در کلاس بازی،دانشجویان یک دهلیز قلب باز و بزرگ را برای اجرای یک ایده روی آن فیلمبرداری می کنند تا پس از ساخت پروتوتایپ بازخورد ایده ها را روی رفتار افراد غریبه دریافت کنند.

در مدرسه استفورد از شما حماقت خواسته مي شود!!

در كلاس بازي، دانشجويان تحرك را در زندگي روزانه خود دخيل مي كنند كه اين قسمت بخش بزرگي از كاري كه آنها انجام مي دهند را شامل مي شود.دانشجويان به صورت فعالانه حالات بازي انسان را براي رسيدن به درك درستی از اصل آن صفات و درك اهميت بوجود آوردن يك تفكر خلاقانه بررسي مي كنند. مدرسه طراحي استفورد شما را براي انجام هر گونه حركت و كار مختلف آزاد گذاشته است و اقدامات احمقانه شما را نه تنها قابل قبول مي داند بلكه شما را تشويق مي كند.

ايده يابي و نمونه سازي :

طراحي تلفن همراه براي آينده تمريني است كه دانشجويان در آن فرآيند طراحي را با ايجاد و توليد ايده هاي به منظور پيش بيني و درك تكنولوژي آينده همراه طي مي كنند. پس از طي كردن فرآيند طراحي و به نتيجه رسيدن آن دانشجويان شروع به نمونه سازي سريع مي كنند، با اين ويژگي كه اين نمونه سازي سريع بوسيله مواردي مانند: ني ها، فويل آلومينيوم، چوب و وينيل تا انيميشن كامپيوتري صورت مي پذيرد.

ايده يابي از طريق نمونه سازي سريع بخش مهم و بزرگي از كلاس بازي و مدرسه طراحي است.

تحرك و رقص :

فرانك فورنسيچ، نويسنده كتاب بازي، چيزي كه زندگي شما بر آن وابسته است، رهبري يك ورك شاپ پر جنبش در كلاس بازي را به عهده دارد. هدف از اين ورك شاپ بررسي و كشف رفتار بازي، توسعه آن و درك اساس بيولوژيكي تحرك و رقص است. يك مبلمان مدولار در مدرسه طراحي بهترين گزينه براي اين ورك شاپ است زيرا فضا را از يك كلاس معمولي به يك استوديو رقص و تحرك تبديل مي كند.

استودیو طراحی :

طراحی و چگونگی رسیدن به این طرح قسمت مهمی از فرآیند طراحی است.سطلهای پر از هزاران مارکر و رولهای تخته های سفید در مدرسه طراحی استنفورد، دانشجویان را برای ارایه آسان ایده های خود آماده می کند.

مت سالیوان،نویسنده این مطلب،خود یکی از نفرات تیم آموزشی کلاس بازی تا نوآوری در مدرسه طراحی استنفورد است.که در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی در طراحی دانشگاه استنفورد نیز می باشد.جایی که او با توجه به علاقه مندی خود مصمم است تا توسط تفکر طراحی دست به ایجاد یک دنیای بهتر بزند.

منبع: سایت Fast Company